Дослідно-експериментальна та інноваційна робота
Провідну роль у розвитку системи загальної середньої освіти відіграють інноваційні процеси, які є невід`ємною складовою розвитку науки і культури в цілому та освітньо-педагогічної теорії, зокрема. Основною формою реалізації інноваційної освітньої діяльності є педагогічні експерименти, що здійснюються на всеукраїнському, регіональному та шкільному рівнях. Інноваційний пошук освітян Хмельниччини має широкий спектр – це і духовно-моральне та екологічне виховання, використання інформаційних технологій в освітньому процесі, інклюзивна освіта, розвивальне навчання, науково-методичні умови створення STEM-центрів, здоров’язбережувальні технології тощо.
У 2023 році дослідно-експериментальна робота всеукраїнського рівня проводиться 14 закладами освіти області із 5 тем.
Науковий супровід експериментальних педагогічних досліджень у закладах освіти області здійснюється науковцями з науковими ступенями доктора та кандидата наук з Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, Інституту педагогіки НАПН України, Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України, Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, Кам‘янець-Подільського національного університету ім. І.Огієнка.
Реалізація дослідно-експериментальної та інноваційної роботи в закладах освіти області регламентується Положенням про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності (наказ Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 року №522; у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 11 липня 2017 року №994, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 вересня 2017 року за №1171/31039) та Положенням про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад (наказ Міністерства освіти і науки України 20.02.2002 № 114; у редакції наказу МОН України 23.11.2009 № 1054, зареєстрованого Міністерством юстиції України 16 грудня 2009 р. № 1217/17233).
Відповідно до зазначених нормативних документів керівництво та координація діяльності експериментальних закладів області здійснюється Хмельницьким ОІППО.
Зокрема, обласний інститут післядипломної педагогічної освіти:
-
Спільно з Департаментом освіти і науки забезпечує регіональний рівень управління інноваційними педагогічними процесами;
-
Проводить експертизу та корегує інноваційні процеси в експериментальних закладах;
-
Здійснює науково-методичний супровід процесу впровадження педінновацій в освітню практику;
-
Забезпечує патронаж ЗОНЗ та ДНЗ, в яких проводиться дослідно-експериментальна робота;
-
Здійснює загальне керівництво пошуково-експериментальними дослідженнями з апробації педагогічних інновацій у рамках роботи експериментальних закладів;
-
Консультує педагогів-новаторів із питань пошуково-дослідницької роботи та реалізації інноваційних педагогічних технологій;
-
Інформує громадськість про результати інноваційної діяльності, пропагує їх до запровадження;
-
Створює ефективні механізми наукового керівництва експериментальною роботою педагогів;
-
Організовує тісну співпрацю з закладами вищої освіти і науково-дослідними інститутами;
-
Забезпечує участь регіональних закладів освіти у загальнодержавних та міжнародних освітніх дослідницьких проектах;
-
Сприяє участі педагогічних працівників у науково-методичних, освітніх та представницьких заходах міжнародного, всеукраїнського та обласного рівнів;
-
Забезпечує введення інновацій у післядипломну педагогічну освіту.
Координацію роботи та забезпечення науково-методичного та організаційного супроводу експериментальних педагогічних досліджень на базі закладів освіти області здійснює науково-методичний центр ХОІППО. Експертизу заявок щодо доцільності проведення інноваційних педагогічних досліджень у заклади освіти області і моніторинг експериментальних педагогічних досліджень проводить обласна експертна комісія. Вона ж надає рекомендації щодо впровадження експериментальних педагогічних досліджень в освітній процес закладів освіти області, їх продовження, припинення або завершення.