Формування візуальної грамотності вчителів початкової школи
В епоху цифрових технологій і створення візуальної (відеологічної) культури виникає необхідність формування «візуальної грамотності», яка передбачає вміння знаходити, читати, інтерпретувати, оцінювати, використовувати та створювати візуальні образи. Роль візуальної грамотності у сучасній школі зростає, оскільки сучасні учні живуть у візуально наповненому світі, в якому вони постійно зустрічаються з творенням нових смислів і знань засобом зображень і візуальних медійних комунікацій.
Питанням візуальної грамотності було присвячено вебінар «Формування візуальної грамотності на уроках української мови та читання, інтегрованого курсу «Я досліджую світ», проведений 13.03.2024 для вчителів початкової школи.
Олена Іщенко, автор підручників і посібників для НУШ («Українська мова та читання», «Я досліджую світ», 1-4 кл., видавництво «Літера»), редактор навчально-методичної літератури, вчитель вищої категорії презентувала учасникам вебінару візуалізацію через емотикони і жести, інфографіку, карти думок, схеми, діаграми, лінії часу.
На конкретних прикладах підручників продемонструвала прийоми читання фото, реклами, карти погоди, схем тощо; як зображення допомагають зрозуміти текст; як визначати тему уроку за допомогою візуалізації; як розуміти і створювати інфографіку, карти думок.
Антоніна Галас, методистка НМЦ професійного розвитку керівних та педагогічних працівників установ і закладів дошкільної та загальної середньої освіти ХОІППО ім. А. Назаренка ознайомила учасників зі складовими візуалізації навчальної інформації в початковій школі, алгоритмом ефективного сприйняття навчального матеріалу, поданого у візуальній формі, методами, засобами візуалізації, візуальним супроводом стратегій «Щоденні 3» та «Щоденні 5», візуальними прийомами для супроводу читання з розумінням.