Психологічна підтримка молодших школярів в укритті
У 2023/2024 навчальному році пріоритетними напрямами освітньої діяльності визначено: безпечні умови для очної освіти, психологічна підтримка всіх учасників освітнього процесу, подолання втрат у навчанні, просвіта з питань особистої безпеки, посилення національно-патріотичного виховання, формування громадянської позиції, розвиток навичок інформаційної гігієни під час війни.
Кожен педагогічний працівник має осмислити поняття «дитина в безпеці», включивши в нього компоненти фізичної, психологічної та інформаційної безпеки.
Похід з учнями в укриття – реалії сьогодення. Укриття дозволяють нам перечекати ворожі атаки в умовному спокої. Важливим є змістове наповнення часу перебування дітей в укритті, мінімізація психологічних травм у дітей.
Як організувати молодших школярів в укритті, вести спостереження за самопочуттям, правильним керуванням потоку емоцій дітей – ключові питання вебінару «Особливості психологічної підтримки молодших школярів в укритті» для керівників територіальних професійних спільнот вчителів початкових класів, організованого Хмельницьким ОІППО ім. А. Назаренка (06.03.2024).
Щоб бути для учнів джерелом відчуття захищеності, упевненості, сталості, слід збалансувати власний психоемоційний стан, свідомо укріплювати свій ментальний та емоційний імунітет, виходячи з професійної позиції «не нашкодь» (дією, словом, емоційним проявом, думкою).
Завідувачка обласного навчально-методичного центру психологічної служби Інституту Жанна Страшнюк окреслила завдання щодо надання вчителями першої психологічної допомоги учням; презентувала як дорослі можуть захистити дітей від руйнівних наслідків надзвичайних ситуацій, використовуючи техніки зняття травмівної маски, «4 стихії», Хібукі-терапії, «Терапевтичний їжачок» Назаревич Вікторії.
Найбільш простий спосіб допомогти заспокоїтись дитині – продемонструвати власний спокій та врівноваженість.
Діана Пивовар, методистка НМЦ, ознайомила учасників з програмою «Безпечна школа»; рекомендувала джерела: Порадник для вчителів «Активності для учнів та учениць у бомбосховищах шкіл», Як допомогти дітям не лякатись сирен: поради психологині Світлани Ройз, «Психологічна хвилинка» (вправи для зняття психоемоційного напруження); презентувала вправи, які «працюють» в укритті.
Антоніна Галас, методистка НМЦ професійного розвитку керівних та педагогічних працівників установ і закладів дошкільної та загальної середньої освіти Інституту, ознайомила учасників зі шведською програмою соціально-емоційного розвитку й навчання дітей віком від 3 до 9 років «Peppy Pals» («Веселі друзі»); презентувала ресурси щодо впровадження програми.